چطور پی ببریم که یک تست آنتی ویروس خوب است یا نه؟

av-testers

چند سالی هست که تست و رده بندی برای برنامه های آنتی ویروس ها یا آنطور که امروز به آنها می گوییم، برنامه های ضد بد افزار، وجود دارد. ولی هر ساله با انتشار گزارش هایی نظیر AV-Test یا AV-Comparatives می بینیم که سوال های مهمی مطرح می شود: چرا نتایج با هم فرق دارد؟ چطور بدانیم که کدام را باور کنیم؟ چه چیزی یک تست را بر دیگری برتری می دهد؟ نکند همه آنها بی فایده، تصادفی یا به یک اندازه خوب هستند؟
جواب هرگز آسان نیست. تست کردن برنامه های ضد بدافزار فرآیند پیچیده و دشواری است و مطالعه، نتیجه گیری و استفاده از آنها برای رفع نیازهای شخصی، می تواند به همین اندازه سخت باشد. پس بد نیست که به چگونگی تشخیص کیفیت تست ها هم توجه کنیم.

 

بررسی های تاییدی در مقابل مقایسه های تطبیقی
برای شروع، باید بدانید که تست ها به دو شکل کلی صورت می گیرند: یا تایید کننده قابلیت های آنتی ویروس هستن یا به مقایسه محصولات مختلف با یکدیگر می پردازند.
مقایسه های تطبیقی، تعدادی از محصولات را در مقابل هم می گذارند و باید امیدوار بود که حداقل زمینه هایی که مورد مقایسه قرار می گیرند، یکسان باشند. در این بین گزارشی از بقیه بهتر است که استانداردهای مختلفی را در خود جمع کرده.
اما بررسی های تاییدی، که امروزه به آنها توجه بیشتری می شود، تمایل به امتیازدهی و رده بندی محصولات دارند. آنها یک استاندارد ثابت وضع می کنند و به تمام محصولاتی که از حد تعیین شده بالاتر قرار بگیرند، تاییدیه می دهند.
در عمل، بسیاری از بررسی کننده ها که زمانی مقایسه های تطبیقی را انجام می دادند در حال مهاجرت به بررسی های تاییدی، یا بررسی های ترکیبی هستند. روشی ترکیبی، سال ها است که توسط Virus Bulletin دنبال می شود.

 

به بررسی های تاییدی چطور بنگریم؟
در این نوع بررسی، شما دیدگاه اندکی درباره آنچه در پشت صحنه جریان دارد خواهید داشت. در اصل ترتیب دهندگان چنین تستی با شرکت های سازنده برنامه های آنتی ویروس همکاری می کنند تا استاندارد مورد نظر حتماً در محصول دیده شود، و سپس گواهی تاییدی را به آن محصول ارائه می کنند. بعدا هم تست ها را ادامه می دهند تا اطمینان حاصل شود که همیشه استاندارد ها رعایت می شود.

اما رویکردهای ترکیبی این خوبی را دارند که جزئیات بیشتری منتشر می شود و نقاط ضعف هم مورد اشاره قرار می گیرد. هر چند در برخی موارد بررسی کنندگان برای ارائه نقاط ضعف آنتی ویروس ها و راهکار رفع آنها، از سازنده حق مشاوره طلب می کنند، ولی در اکثر موارد این کار بدون چنین درخواست هایی صورت می گیرد.
بنابراین اولین چیزی که باید بفهمید این است که وقتی یک محصول، برنده نشان طلایی از یک تست می شود، این دقیقاً به چه معنا است؟ استاندارد مورد نیاز برای دریافت آن چه بوده؟

این سوال خود باعث گیج شدن بیشتر می شود. بسیاری افراد تصور می کنند که دریافت یک تاییدیه از فلان سایت، به معنای آن است که محصول مورد نظر بهترین عملکرد ممکن را داشته، ولی این به ندرت صدق می کند. در اکثر تست ها، دادن تاییدیه فقط به معنای این است که زیرساخت آنتی ویروس درست است و ملزومات اولیه را دارد، و نه چیزی بیش از آن. باید به بیشتر تاییدیه ها اینگونه نگاه کرد که نشانه رعایت حداقل کیفیت هستند، نه تایید نوآوری.
یکی از مهمترین نکات برای قضاوت درباره یک تست تاییدی، این است که متودولوژی آن را به طور دقیق و با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم. اما اگر روش بررسی به طور مناسب توضیح داده نشده باشد، دیگر راهی برای سنجش دقیق ارزش آن تست باقی نمی ماند.
amtso (سازمان بین المللی وضع استاندارد برای تست برنامه های ضد بدافزار) که در حال کار برای بهبود تست ها از جمله “مبانی اصلی بررسی” است در اسناد خود می نویسد: «تست ها باید به شکل منطقی شفاف و باز باشند» چون اگر قرار باشد مخاطبان این گونه تست ها، نتیجه گیری صحیحی داشته باشند، نیاز به شفافیت کاملا بدیهی است.
به عنوان مثال،  و AV-Comparatives هر دو جوایز و رده بندی های خود را بر اساس مولفه های ترکیبی ارائه می کنند؛ اولی یک حداقل را تعیین می کند که امتیاز کلی هر برنامه باید از آن عبور کند و دومی، سیستم امتیازدهی چند سطحی دارد که به بهترین برنامه ها، جوایز برتر را می دهد.

 

جمع بندی
به طور خلاصه می توان گفت که تست های تاییدی هم ارزش هایی دارند، ولی قبل از اینکه فکر کنید با در نظر گرفتن امتیاز یا تاییدیه یک برنامه آن را به بقیه برتری دهید، بهتر است کمی تحقیق کنید تا با ملزومات خود تست بیشتر آشنا شوید.
اگر به سایت آن تست مراجعه کردید و جزئیات بررسی ها و امتیازدهی ها را نیافتید، چرا باید به آن تست و نتیجه اش اعتماد کنید؟ پس بهتر است به جستجو برای تست هایی که معیارها و در نتیجه رتبه بندی های شفافی دارند بپردازید.
این توضیحات اولیه، می تواند به شناخت بهتر شما از تست ها منجر شود تا بتوانید برای محافظت کامپیوتر خود، آنتی ویروس بهتری انتخاب کنید. شاید انتخاب فعلی شما برای آنتی ویروس سیستم عامل تان، بر اساس مولفه های درستی انجام نگرفته باشد.

منبع : نگهبان

تامین کنندگان